torsdag 7 februari 2013

Kronofogden

Efterlyst 

Innan det börjar spekuleras och tissel-tasslas på byn, så väljer jag att träda fram. Det är om mig kommande efterlyst kommer handla om. 44-åringen som lurat Apoteksbolaget. 44-åringen som inte trodde att rättvisan skulle hinna ikapp honom. Jag är en bov, lås in mig och kasta bort nyckeln. Brevet från Kronofogden låg ensam på hallmattan när jag kom hem. Men va i helvete har grabbfan gjort nu då? Huu? Mitt namn i den lilla rutan. Jag har tydligen en obetald skuld för Apoteksvaror som jag tagit på något konto. Ska man inte få påminnelser först? Har aldrig varit föremål för någon anmärkning förut (kanske i skolan då att det fanns en svart bok som jag prydde sida upp, sida ner) Känns rätt olustigt faktiskt. Skuld på 800:- som nu hamnat på 2500:- Kommer det komma män i svarta kostymer och solbriller och börja plocka med sig TVn, katterna och prissamlingen från min fantastiska fotbollskarriär? Jag blir fan förbannad, eller i alla fall upprörd, jag menar lite purken, äsch jag fogar mig som vanligt förmodligen. Blir nog forcerande, frustande fru som får ställa hela patriarken till svars. Inte ens Reinfeldt går säker om jag känner henne rätt. Jag? jag sitter och hejar på, på ett tryggt avstånd.





 
7448 sålda säsongskort just nu. Sista året på Söderstadion. Säsongspremiär den 7/4 borta mot Degerfors. Kanske inte så sexigt men vi ligger i den ligan vi har förtjänat. Några riktigt magra år har passerat, men nu är det på riktigt. Nu kommer det ske. Bajen tar klivet upp igen. Sveriges största och bästa supporterförening har förtjänat att den 2/11 få fira som fanatiska, råhypnolfyllda galningar. Mitt i säsongen skiftar vi ansikte och flyttar ett par hundra meter söder ut till Nya Söderstadion. Kommer vara fullt på läktarna ända fram till seriesegern.  





Engelska fotbollsfans vet hur man firar sitt lag.
Ladda med fish and chips som starter,
Kebab med extra allt som main course och som dessert
14 pints of lager och 5 pints of Guiness.
Sen är det bara att dansa natten lång.

1 kommentar: