måndag 21 maj 2012

Bonding



Har haft lite tid att smälta och reflektera över far & son resan som vi gjorde får en kort tid sedan. Vi beslutade efter kort betänketid att vi skulle åka till Värnamo över helgen. Övernattning på vandrarhem och Värnamo-Hammarby stod på schemat. Det hände inte jättemycket i denna Småländska pärla om jag ska vara ärlig, men vilken mysig stad det var. Jag blev lite smått förälskad faktiskt. Första kvällen bestämde vi oss för att gå på krogen för att dricka och äta gott. Sen tänkte vi att vi på stället skulle se Hockey-VM (Sverige-Italien) Vid Halv åtta var pojken rund under fötterna och far var trött. "Vi" röstade på att knalla hemåt och kolla på matchen i tv-rummet på vandrarhemmet. Amatören somnar mitt i första perioden, men fjäder i hatten att han kvicknar till i 3:e. Första dagens reflektion: vi pratade med några locals och med krogägaren. Dom ursäktade sig över att det var så dåligt uteliv och faktiskt ganska tråkigt i Värnamo.





Gameday
Krogen Harrys hade bokats av Bajenfans till eftermiddan. Vi åkte och parkerade bilen vid "arenan". På vägen möter vi en joggande man i 55-årsåldern som stannar och vi snackar lite fotboll. Jag berömmer staden och dess mysighet, han menar att det händer inte mycket här, inte mycket till uteliv var det heller sa han. Nästa reflektion: ser jag ut som ett partydjur som frustar efter sena, blöta nätter? Sen gick vi in till city igen. Vi gick runt lite i centrum och det var vi nästan helt ensamma om. Förklaringen fanns i att inget var öppet och att det fanns kyrkor i varje korsning. Just det! vi är i Småland, nu fick man förklara för en oförstående son. Vid ett gick vi till puben. Pubägaren från igår som ursäktat nattlivet berättar stolt att vi minsann missade något igår. Hela Bajens lag med ledning var där och kollade hockey och åt gott. Ååååååå men va faaaaaan dåååå! Förövrigt öppnade dom först klockan två. Väl klockan två så går vi in tillsammans med några lokala Bajenprydda talanger. Lite förfriskningar och väntan på busslasterna från Stockholm. Det small till vid fyra och allt var grönt och vitt. Glada sånger och galet mycket öl.
Tanken var att hela gänget skulle tåga från puben till "arenan" och jag tror alla 700 var med.........i 50 meter. Det finns saker i livet man bör undvika. Ett exempel kan vara att vistas i Värnamo när Hammarby är på besök. Ett annat är att ha Djurgårdströja på sig i Värnamo när Hammarby marscherar 700 man starkt. Jag ogillar våld av alla slag och tyvärr fick denna stackare utstå häckel och en regnskur av ölburkar (inte tomma). Under denna vandring såg jag många förundrade, skräckslagna gudfruktiga medborgare som garanterat trodde att grindarna till avgrunden hade lämnats öppna.
För första gången sedan man kastade snöbollar på tjejerna i skolan fick man känna sig lite farlig. Vi var eskorterade av hela Smålands poliskår och när jag skulle bli visiterad vid "arenan" och vakten frågar: har du någon kniv på dig eller något annat vasst? känner jag mig riktigt tuff och funderar på att utbrista:  Näe men jag har ett slipat intellekt och en vass tunga, blir jag portad nu?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar