söndag 20 januari 2013

Måndagsexemplar


Guds nåd


 

Det har känts som ljuset i tunneln blivit större och ljusare. Har jobbat tre veckor och försökt hitta min roll i gänget. Lite lugnare med det jag tar mig an. Betydligt försiktigare med att lägga den stora näsan i blöt. Med andra ord, det får ta lite lägre tid och man behöver inte försöka vara drivande i alla projekt och uppgifter. Kul som fan att vara igång.
Men! som alltid i det Highländska vuxenlivet måste man åka på en käftsmäll och en rundspark i bakhuvudet. Hade så sett fram mot helgen med gäster, god mat och träning med favoritgänget. Börjar lördagsmorgonen med en förträfflig nackspärr. Går in i det minsta rummet i hemmet, den med endast en vit stol och ett handfat. Reser mig upp och PLOPP, där hoppade ett revben ur sitt läge. Blev stående , hukandes i närmare fem minuter innan jag kunde andas någotsånär och räta mig något. Men hallå!! Ett revben kan väl inte hoppa snett? På kroppen som gav måndagsexemplar ett ansikte kan precis allt hända. I vanliga fall brukar två revben hoppa ur, nu bara ett, Jippiiiee!! Det här beror på att ledbanden som fäster revbenet vid ryggraden är uttänjda sen tidigt 90-tal då jag sopade i bröstryggen vid ett fall i puckelpisten i Sälen. Dom blir aldrig så som de var och träning och guds nåd är det som eventuellt kan hjälpa. Men det är så jäkla tråkigt då en krasch eller ett fall inte behövs för att det ska skita sig, utan slumpen verkar avgöra. Har upplevt alla situationer tänkbart då det hoppar fel och aldrig pga våld eller oaktsamhet. Det har istället hänt när jag nickat en boll, tagit av mig en tröja, rest mig hastigt osv. Bit ihop! Det är väl inte jordens undergång? Det går ju över. Blir ändå nedslagen då det inte direkt varit gudomligt lätt att leva de senaste åren. Just det här med att precis jobba sig upp över vattenytan och se bryggan på överkomligt avstånd, bara för att tryckas ner av de stora mobbande killarna är psykiskt påfrestande. Jag kommer som alltid resa mig ur askan och Lottovinsten igår gör allt betydligt lättare. 17:- är ju början till en förmögenhet. Bitter? kan väl hända, hurså?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar