måndag 30 januari 2012

100%




Vad händer? Inte mycket om jag får vara ärlig. På Onsdag börjar jag jobba 100% igen. Kul? Jo vars! Ungefär som en enkelsidig lunginflammation.
Går även i väntans tider. Eventuellt, kanske, pärhapps åker coachjackan på igen. Mycket som ska klaffa först men som sagt, pärhapps. Skulle vara förtvivlat roligt och packa ner pärmen, pipan och uret och bege sig ut i kylan igen. Och på tal om fotboll, "strålande" nyheter:







Kvinnor i Saudiarabien kan tillåtas gå på fotboll
Saudiarabien kommer inom de närmsta åren tillåtas kvinnor att gå på fotboll. Detta glädjande besked rapporterar SVT. Det dröjer dock till 2014 eftersom det krävs en omfattande ombyggnad av fotbollsarenorna för att kvinnorna inte ska riskera att hamna i närheten av män som de inte är släkt med.
Saudiarabiens strikta tolkning av islam har lett till en mängd regler om att kvinnor inte ska beblanda sig med män förutom i familjerelationer. Men nu ska kvinnor tillåtas att besöka matcher som spelas på Jiddahs fotbollsstadium, om än med kraftiga förbehåll. Först ska en “familjesektion” med privata loger och balkonger byggas för kvinnor som önskar att besöka arenan.
De senaste åren har det kommit flera rapporter som betecknas som framgångar för saudiska kvinnor. Bland annat kommer kvinnorna att få rösta i lokalvalet 2015. Men förändringarna i Saudiarabien går långsamt. Saudiarabien rangordnas som det femte sämsta landet i världen på jämställdhet. Till exempel måste en kvinna ha en manlig förmyndare för att få arbeta, resa eller flytta. Kvinnor tillåts inte heller att köra bil.


Man blir som lite förundrad hur vi ser på varandra i olika kulturer. Sånt här är inget att skämta om, men jag möter också motstånd när jag vill titta på fotboll och min förmyndare vakar strängt över mig i allt jag företar mig. Inte alls samma sak men ville bara få det ur mig.










Min gamla jobbarkompis Danne undrade om jag tjänar något på Bloggen. Han har tagit för vana att alltid klicka på annons i bloggen, vilket jag tycker är fantastiskt snällt och verkligen mer än jag kan begära. Glad bara att han läser eländet överhuvudtaget. Ungefär 7:- tjänar jag på annonstryckningar från läsare och sen är det nån riksdal för varje besök (tror jag). Så mycket vet jag att jag inte kan sluta jobba än på ett tag. Sen vet jag även att med mycket pengar är det mesta möjligt.

1 kommentar: