tisdag 27 november 2012

Fantastiska Ystad

Välkommen hem





Fru och jag har spenderat långhelg i fantastiska Ystad. Svärfar med fru bjöd ner oss till staden som skulle kunna charma den buttraste surmulen. Ystad levererar till och med i höstskrud. Värdarna var som alltid fantastiska och staden är så otroligt charmig med sin gågata, sina små torg och sin vackra arkitektur. Allt detta gör att man har överseende med att dom "pratar" med en obegriplig dialekt, men det funkar gott och väl med att nicka och lättsamt skratta till lite. Det kanske märks att jag är lyrisk och jag utan att blinka skulle kunna packa och flytta redan idag om jobb införskaffats. Man går till torget och handlar av fisk-Marie, man  handlar delikatesser på Lisas skafferi, botaniserar runt på Rådhustorget bland julloppisstånden och man pratar med dom som sitter vid bordet bredvid, trots att man aldrig tidigare mötts. Den lilla stora staden är ett charmtroll helt enkelt. 

Men säg den glädje som varar. Välkommen hem. Jag spenderade större delen av gårdagen till att försöka undersöka varför Tele2 förärat mig med en mobilräkning på 6000:- Jag kan inte minnas att jag varit utomlands. Var på Gotland i oktober, men det tillhör väl Sverige eller har jag missat något? Jag har som högst nåt upp till 900:- en gång, men annars brukar det ligga på 150:- Det ska bli intressant att se underlaget för denna summa. Stämmer räkningen så firar vi jul på soppköket vid kyrkan. Efter regn kommer hagel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar