torsdag 29 november 2012

Hur tänkte man där

Hår
















Den nyligen införskaffade dagliga rutinen, gång med tjock gotlänning blev en bister upplevelse idag. Halt, snö från alla håll och en plopp från lurarna ramlade ur högra örat hela tiden. Krymper hörselgångarna med åren? Är det den kolossala hårväxten som sätter krokben. Behöver vi hårväxt i öronen när vi blir äldre? Är vi känsligare för att insekter flyger in i örat och bygger bo bara för vi passerar 40? Och dom här ögonbrynen, hur tänkte man där? Blir håret kortare i luggen kan man alltid kamma ögonbrynen uppåt? Jag märker att jag spårar ur, men alla dessa frågor som lämnas obesvarade gör mig förvirrad. Det finns en sak (förutom hår och naglar) som aldrig slutar växa, näsan. Jag föddes med en 6-årings näsa och får senare i skolan lära mig att, ja just det, den slutar aldrig växa, du kommer aldrig växa ifatt din näsa. Hur tänkte man där? Från väldigt tidig ålder går pojkarna och drar i sin lilla trumpet, vet man redan där om det här med att bara näsan växer hela livet och därför töjer och bänder i desperation? Jag vet inte om det är värt att ta upp det där med näshår. Men hur tänkte man där? Jag har två öppningar som ser ut som insugen till en JAS Gripen. Minns inte att jag behövde häcksaxa bort ett enda hår när jag var yngre. Men nu! Är vi över 40 mer känsliga för lukter? Behöver vi kanske inte lika mycket syre med tanke på att det nu är ett mini-Amazonas i ventilationshålen. Vart kommer allt hår ifrån? Kan man köra en Brasiljanare i näsan. Hur tänkte man där? Är män som träd? Ja visst, men jag menar förutom att vi bara står där och inte gör något. Klipp och såga i ett träd och massa nya grenar blommar ut. Trimma och förtryck en man och hår börjar växa ur alla håligheter.


1 kommentar: