måndag 16 juli 2012

Bipolär

Hård värld, mjuk gubbe

"Bipolär sjukdom eller manodepressiv sjukdom (även bipolärt syndrom) är en psykisk sjukdom som periodvis förhöjer stämningsläget till mani eller lindrigare hypomani. Samma individer drabbas vanligen också av allvarliga depressioner men symtom på depression kan även förekomma i maniska perioder, alternativt kan episoderna vara blandade med intensiva och snabba växlingar mellan dessa lägen." 


Är det månne det här jag lider av? Kan varit så en gång i tiden men nu för tiden med den medicinering jag har så är jag mer Biblasé, Biless, Bialltärvärdelöst. Om man försöker föreställa sig ett liv utan riktig glädje, sällan lust till något och att man konstant balanserar på den tunnaste av trådar. En tråd utan spänst som egentligen kan gå av precis när som helst. Där någonstans har en mjuk gubbe med en fantastisk familj parkerat sig och borde kanske vara nöjd så. 
Det var en gång en "klok" man som sa till mig "Du måste sluta grubbla, tänk på något annat istället, försök tänk positivt" Det är ungefär som att säga till en anorektiker "Du måste nog börja äta, försök tänk på en hamburgare" För det är väl så, man vill ju verkligen grubbla. Man vill verkligen må riktigt jävla uselt. "Men jag förstår inte, varför mår du dåligt, du har det väl bra?" Ja du, lös den frågan och jag ger dig evigt liv och 2 koppar kaffe. Jag kan bara ledsamt uppgivet konstatera att jag inte blev tillräckligt hårdkokt in i en hård värld. Och nu vidare till vädret.......


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar