lördag 14 juli 2012

Fysioterapeut

kropp och hälsa

Var med fru, son och sons flickvän till Uppsala häromdan. Fru skulle träffa sin Fysioterapeut och jag skulle få se deras ryggym. Vad tusan är en fysioterapeut? Jo det är som i det här fallet en fantastisk tjej som tänjer stretchar och mjukar upp kroppen för att så skonsamt som möjligt "knäcka" saker på sin rätta plats. Går du till en Kiropraktor, så är det oftast "kallknäckning" dvs att från ett läge där muskler och ligament är maximalt ihopdragna, vrids dom i ett knyck ut till ett mer normalt läge. Följden blir dock att dom genast börjar sträva mot att dra ihop sig igen och blödningar uppstår i musklerna. Det är dyrare att gå till en Fysioterapeut för att man måste gå flera gånger tills musklerna närmar sig sitt normala läge och slutligen kan med små knyck helt återställa balansen i sin kropp. Ganska fantastiskt och lite otäckt att sitta och titta på när fru blev behandlad. Ett moment var att tänja på nackmuskulaturen. Jag har bildbevis, men har lovat att inte outa henne här. 50% längre blev nacken när hennes fysioterapeut drog i maxlägen. Kanske hade varit på sin plats med en hink vid britsens ände i fall det skulle säga: snapp!

Det var en sån här nacksträckare, fast hon låg ner och hennes
fysioterpeut  drog för kung och fosterland.


Hon är sjukt duktig. Jag har gått hos Kiropraktorer i ungefär 20 år. Uppskattningsvis c:a 1 gång i månaden. Jag kommer endast gå om det skulle bli riktigt jävla akut, typ att jag hamnar i fosterställning och inte kan komma där ifrån. Det får kosta lite mer med fysioterapeuten och det får vara några fler gånger, det är det absolut bästa för din hälsa.


Ryggymet då i källaren? Beroende på vilken läggning man har så kan man beskriva det som antingen en tortykammar från en bunker i Berlin, "gymmet" på Ulleråkers mentalsjukhus eller något utav rummen i Hans Scheikes villa. Jag är inte lagd på något sätt, bara tappad bakom en vagn så jag tycker det var jättefint. Vi ska gå på introduktion där efter semestern sen blir det Uppsala tur och retur 2 dagar i veckan för att skonsamt sköta våran kropp och hälsa.

Här ser vi det tilltänkta slutresultatet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar