måndag 5 december 2011

Släpp sargen


Jag satt och kollade på Nyhetsbyrån på SVT Play och blir så otroligt jävla förbannad. I panelen satt en brokig skara proffstyckare, Östermalms-Södermalms-Kungsholmsgänget, alias Claes Malmberg, Özz Nujen och Alexandra Pascalidou. Ett av ämnena som togs upp var den nya svenska filmen PLAY, en film som bygger på verkliga rättsfall.
"Att förövarna är av invandrarbakgrund medan offrena vita är bara ett av många knep Östlund (Regissören)  tar till för att provocera och tvinga publiken att reflektera över samhället. Östlund skapar briljant detaljer och situationer ocensurerat tagna ur den sanna vardagen." Skriver en recensent.
Panelen diskuterade ett klipp i filmen där några svarta ungdomar rånar vita ungdomar. Claes och Özz tryckte på att den totala avsaknaden av vuxna är beklämmande i dagens samhälle. När den självutnämnde riddaren av antirasism Alexandra stjäl ordet som hon gör under hela debatten, blir det platt fall. Folk som titulerar sig antirasist och menar att det inte finns olika raser, (vi är alla människor, och bor du i Sverige så är du svensk), är oftast de som gör de största klavertrampen i rasdebatter. Filmen är rasistisk, vitheten ifrågsätts inte överhuvudtaget i den här filmen (va? sa du vit Alexandra?) Sen toppar hon upp med att i falsett utbrista: när dom här 3 killarna (de rånade) går där ifrån har dom en framtid, kärriärsmöjligheter. Dom har sommarstugor, dom kan resa utomlands dom har ett liv att se fram emot. Dom här andra killarna (rånarna) dom kan vänta sig diskriminering och hamnar på sin höjd i disken på någon krog. Att bli rånad och förödmjukad kan inte sätta djupa ärr och förstöra en människas framtid? Maken till mer diskriminerande människa har jag nog aldrig stött på. 
Jag tycker debatten om rasism har spårat ut fullständigt. Är du inte antirasist så måste du helt enkelt vara rasist? Jag är människa, jag är make, jag är pappa det räcker fullt och gott för mig. Jag kan varken se eller höra det som Alexandra och många i journalistkåren skriver och skriker ut, att vi svenskar är ett rasistiskt folk. Det jag kan hålla med om däremot är att det är en kolossal obalans i samhället där fler och fler av utländsk härkomst hamnar i arbetslöshet och i beroende av sociala skyddsnät. Men detta kan som jag ser det endast våra styrande politiker skyllas för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar