tisdag 13 december 2011

Svensken


Skulle gått på handboll i helgen för första gången sen jag själv slutade runt 1982. Bygdens lag skördar stora framgångar i Allsvenskan. Har varit sugen hela hösten, men det har inte passat in. Nu sket det sig då det blev en utdragen julklappseftermiddag istället. Jag har som jag kallar det två av "mina" grabbar med i laget. Dom var med på våran härliga resa vi gjorde med P-92 laget i fotboll, där vi skördade en hel del framgångar och formade en sällan skådad sammanhållning. Viktor som blivit 3-4 meter lång är en ungdomslandslagsman som sprätter in 6-10 kassar varje match. Fredric snittar nånstans mellan 1-2 ( fyra i helgen) mål och det är ju bättre snitt än i fotbollen ;-), men han är framförallt (precis som i fotbollen) den som skall vara "a pain in the ass" för motståndarnas bästa spelare. Ett större krigarhjärta får man leta riktigt långt efter. Så jäkla kul att det går så fruktansvärt bra för laget och att "mina" boys är så viktig del av framgångarna.








Shit asså va jag e förvirrad. Jag blir tokstressad av att bara jobba mina två timmar. Jag försöker få struktur på det jag tilldelats men jag hinner ju inget. Yrar runt och blir uppjagad bara. Jag börjar förstå det man trodde var en omöjlighet, att gå in i väggen när man jobbar deltid.








Kanske en kontroversiell livsåskådning denna gång. Observera att jag inte är någon ny fjordman, i´m merely a swede


Vad är svenskt? Vad är så svenskt så det är värt att strida för? Vad har vi för unika traditoner som måste bevaras? vem avgör vad som är svenkt? vem avgör vem som är svensk? va va , svara då, men svara då (frågas nedlåtande)
Att frågorna ställs (som de gjordes till SD i dag i P1) är så jäkla tråkigt. Jag är inte speciellt intresserad av vad Jimmy Åkesson svarar, utan att det mer visar på att det inte är ok att vara patriotisk i sverige, man måste följa strömmen, det är inte ok att bejaka svenskhet.
Ha ha ha vi har väl inget som kan defineras svenskt. Sen spär man gärna på med att Sveriges urinvånare var invandrare från syd (så det finns ingen typisk svensk ha ha) Ja det vore ju konstigt om dom kom från norr med tanke på att inlandsisen täckte hela norra halvklotet och smälte från syd till norr (kanske satt en Nils under isen i Piteå och väntade i och för sig). Spelar väl ingen roll om Guiseppe, Frank eller Ismail kom först? Giuseppe och  följande generationer har format landet och befolkningen och dess värderingar. Finns det verkligen inte något svenskt? Har vi alla glömt bort våran historia, våra medärvda värderingar, nej självklart inte, men att vara stolt och bejaka är detsamma som rasism och nazism i medias pennor. Jag menar att vi har väl ett unikt sätt att värna om varandra, vi har fram tills rätt nyligen kunnat vara ute och leka tills solen går ner (alla har koll på alla). Vi är ju egentligen så där charmigt timida och blyga. Vi har fantastiskt föreningskultur där alla får vara med och alla hjälper till, vi samlas i massor vid för landet specifika högtider, Vi har företagsklimat i världsklass, där mina tidigare norska och engelska arbetsgivare har mycket att lära. Omvärlden ser oss som tystlåtna och lite hemliga, japp, det är vi det. Vi makar på oss vid trånga passager, mesiga, javisst, det är vi det. jag tycker dock att nedmonteringen av den allmänna militärtjänstgöringen var ett dåligt beslut, klart man bör ha ett försvar men framförallt att man fick en bra känsla för sitt kära fosterland, men även att som bonus fjuniga pojkar blev män på kort tid. Fjunisarna blir äldre och äldre som det är nu.
Att journalister och Proffstyckare ifrågasätter svenskheten med uttryck som att vi inte har något svenskt sätt, vi har inte något värt att strida för är väldigt beklämmande. Är det numera fult att vara stolt svensk, är media månne rädda för rasiststämpeln? Jag är otroligt stolt svensk som tycker att vi har oändligt mycket att bevara och vara stolta över. Vi är ett uppfinningarnas land, vi har alltid varit världsledande inom medicin och vård. Vi har fantastiska idrottskvinnor/män. Jag slår härmed ett slag för den svenska modellen och för svensken (oavsett hudfärg och religion)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar