söndag 24 juni 2012

Framfall


Tid för reflektioner.
Varför killas klipulver när kli inte kittlar i magen?
Varför heter det kalaspuffar när det inte är speciellt festligt att äta dom?
Kan man få framfall när det är bakhalt?
Varför styr man en bil när det är en ratt man håller i?
Och så vidare. Det är många frågor som passerar i tomrummet mitt varje dag.

En lite mer allvarlig fundering är, varför är det så kallt och rått i samhället? 
Är det för många influenser från Amerika? Är det invandringens fel? Är det en 100 år lång epedemi av menlösa tystlåtna ja-sägande svenskar som friskskrivit sig och blivit våldsverkare? För mycket våldsspel och galna mördarfilmer? Jag fattar inte hur det har kunnat gå så fel. Folk var rädda för att gå hem om nätterna förr också, men det var mest spöken och blodsugande vampyrer som spökade i huvudet. Det är som att spela rysk roulette nu när man väljer att gå ensam i skymningen. Våldtagen och mördad, bli rånad och knivhuggen, rånad och söndersparkad eller lyckas springa sig fri. 
Varje dag, ja precis varje dag läser man om ett nytt mord. Hur har det kunna bli så att man inte tänker sig för och att man inte betänker att man faktiskt släcker ett ljus för alltid. Vi har alla en medfödd rädsla för döden som vi försöker förtränga och som är det otäckaste när tanken sköljer över en. Jag funderade när jag passerade centrumet idag Söndag. Vi har kvarterspolis som förmodligen jobbar vardagar 8:00-17:00. När jag var yngre hade vi en enorm polisstation och polisen var alltid i krokarna. Folk anmäler inte brott i samma utsträckning längre, är dom rädda? Kanske, men jag tror att den största anledningen är att "dom dyker ändå inte upp". Jag jobbade på ett slott i kommunen för c:a 10 år sen, jag fick ett samtal om att en förvirrad man med kniv rörde sig vid slottet. Jag rusade dit och hittade mannen. Med bar överkropp och morakniv i handen satt han och snittade upp sina skosnören. Jag ringde polisen som mottog mig med: Vi har ingen att skicka, vi har en olycka på E18. Ser han farlig ut? Kan du gå fram och försöka få kontakt med honom. Du får försöka höra av dig igen om det behövs. Jag kastade mig över honom, tog en hel nelson och ett krysstag.......Nej!! Jag försökte samtala med honom en längre stund och slutligen gick han med på att jag skulle skjutsa hem honom. Kändes sådär att ha en knivbeväpnad förvirrad man i bilen men det gick vägen. 
Det finns partier som vill ha en värld utan gränser där folk kan röra sig fritt. På vilket sätt blir världen en bättre plats när droger och vapen kan säljas och växla händer i frihet. Att vi politiskt misslyckats totalt med integrationen ser väl alla. Att leva i utanförskap och misär föder frustration. Frustration föder våld. Kommer att tänka på en i sammanhanget fjantig händelse men ändock. Kanske ni också fick uppleva I och U-landsdag i skolan. Genom lottning skulle vissa få privilegiet att bli I-land och vissa få utstå försmädelsen av att vara i U-landsgruppen. Vi fick ris i matsalen, dom fick allt lyx i form av såser, kött och god efterrätt. Fy satan vilket hat som grodde i oss. Att dom kunde vara så otroligt orättvisa. Detta var EN dag och hatet bubblade.
Har jag någon lösning?
Nej absolut inte, jag är för chockad för att förstå hur fel det gått. Fler poliser är absolut ett måste, många fler poliser. Stoppa invandringen? Nej stoppa oansvariga politiker som sitter i sina flotta hus i Danderyd utan de minsta bekymmer och tror dom vet hur invånarna i Södertälje, Malmö, Rinkeby etc har det, och vad dom vill.

För att toppa denna dag av djupa funderingar reste son & far till Söderstadion för att se Hammarby-Öster, jag kan säga så mycket att jag har huvudet fullt av nya funderingar nu. Jag får be att återkomma.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar